Credits: Sundance ChannelCredits: Sundance Channel

Waarom televisie een schrijvers medium is

door • 11/11/2013 • FeaturesReactie (1)234

Acteurs en actrices geven het steeds vaker toe: Televisie is eigenlijk het medium van de schrijvers. Hoofdredacteur Steffie kan zich daar wel in vinden en bekijkt de invloed van scenarioschrijvers op het succes van televisieseries.

Zonder een goed verhaal geen goede film of tv-serie. Het klinkt heel logisch, maar toch wordt nog te vaak vergeten dat het altijd begint bij het verhaal en het script. De acteurs en actrices krijgen als eerste complimenten, wat niet gek is, want zij zijn uiteindelijk degenen die met hun kop op televisie te zien zijn en ons het verhaal vertellen. Daarna mag de regisseur zichzelf gelukkig prijzen met mooie woorden, maar ook hij of zij heeft wel eerst een sterk script nodig.

Gelukkig is er nu een show die de schrijvers de credits geeft die ze al jarenlang verdienen. In The Writers’ Room van Sundance Channel schuiven de genieën achter grote tv-successen zoals Breaking Bad, Game of Thrones en Dexter aan bij Community’s Jim Rash. Zo vertellen Thomas Schnauz en Vince Gillian daar dat een artikel uit de New York Times over een man die meth maakte de aanleiding voor Breaking Bad was en moeten de schrijvers van New Girl samen uit het niets een scène bedenken.

Het is meer dan terecht dat er eindelijk meer aandacht komt voor scenarioschrijvers, want eigenlijk zijn alle series die voorkomen in lijstjes van ‘de beste series ooit’ zo goed omdat ze geweldig geschreven zijn. Wie het daar niet mee eens is, moet maar even aan de geweldige mono- en dialogen uit The Sopranos, The Wire of Mad Men denken. Want wat zouden personages als Tony Soprano en Don Draper zijn zonder zinnen als “What use is an unloaded gun?” en “I’m living like there’s no tomorrow, because there isn’t one.”?

Juist vanwege die personages zijn scenarioschrijvers zo belangrijk voor het succes van een televisieserie. Televisieseries zijn namelijk altijd meer personage gedreven dan films, omdat er veel meer tijd is. Natuurlijk moeten die personages vervolgens ook interessante dingen meemaken, maar de basis ligt in hun karakters. Die worden eerst gevormd door de schrijvers, maar daarna hebben zij nog tientallen uren om die personages te ontwikkelen, en als ze geluk hebben zelfs honderden.

Die extra tijd geeft vrijheid en zoveel meer mogelijkheden. Want personages kunnen gelaagdheid krijgen die ze onmogelijk kunnen hebben als ze in een anderhalf uur durende film twintig jaar ouder moeten worden terwijl ze vallen en opstaan. Televisieschrijvers kunnen wel aan de slag met de meest complexe karakters, waardoor series steeds meer intrigeren en ons langer vasthouden. Natuurlijk betekent de huidige invloed van schrijvers ook dat ze tv-series compleet kunnen verpesten, zoals in het laatste seizoen van Dexter of ongeveer alle seizoenen na het eerste van Prison Break.

Scenarioschrijvers spelen in de televisiewereld dus een steeds grotere rol. Ze drukken hun stempels op series, zoals Aaron Sorkin met zijn onmenselijk snelle en scherpe dialogen of David Simon en zijn realisme en maatschappelijke referenties. En in sommige gevallen spelen ze zelfs letterlijk een rol. Lena Dunham, anyone?

Gerelateerde berichten

One Response to Waarom televisie een schrijvers medium is

  1. Zal eens wat van die serie gaan kijken, want ik wacht al heel lang op Showrunners: A Documentary, maar die lijkt maar geen release te krijgen.

    Zou wel eens willen weten wat er nu precies gebeurd is achter de schermen bij TWD waardoor Frank Darabont plaats moest maken voor Glen Mazarra….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.