door • 28/09/2013 • RecensiesReacties staat uit voor The Crazy Ones: pilot275

Cast Robin Williams, Sarah Michelle Gellar, James Wolk, Amanda Setton en Hamish Linklater
Genre Komedie
Speelduur 22 minuten
Première 26 september 2013
Zender CBS (Amerika)

Plot
Simon Roberts (Robin Williams) is een genie in de adverteerwereld, maar heeft een bijzondere werkwijze. Hij is onvoorspelbaar en neemt grote risico’s, maar briljant als hij is, kan hij alles verkopen. Hij werkt samen met zijn dochter Sydney (Sarah Michelle Gellar), die compleet het tegenovergestelde is: gefocust, netjes en perfectionistisch. Deze twee tegenpolen hebben misschien niet altijd evenveel vertrouwen in elkaar, maar halen wel het beste in elkaar naar boven.

Opvallend Dit is Robin Williams’ eerste hoofdrol in een tv-serie sinds een hele lange tijd. Sinds zijn doorbraak in de tv-serie Mork & Mindy, de spin-off van Happy Days, in de jaren ‘70/’80 heeft hij in talloze succesvolle films gespeeld: de rij is oneindig! Nu is hij voor het eerst in dertig jaar weer als hoofdfiguur te bewonderen in een serie.

Waarom wel? Het lijkt erop dat ze bij The Crazy Ones de juiste verhouding tussen humor en emotie gevonden hebben. Robin Williams speelt ook deze rol weer op een briljante manier. Simon Roberts is grappig, maar ondertussen ook erg aandoenlijk. Hij komt een beetje over als een verwarde vader, die vooral voor zijn dochter wil slagen. En daar doet hij dan ook alles voor: inclusief hilarische liedjes improviseren over zakjes ketchup en Happy Meals.

Waarom niet? De smaak hebben ze al goed te pakken en de basis voor een goede komedie is er, we missen alleen nog net dat speciale extra beetje dat ons helemaal moet gaan overtuigen. Simon Roberts is nu nog aandoenlijk, maar ze moeten wel oppassen dat dat in de loop van de tijd niet omslaat naar zielig. Dat zou het hele plaatje veranderen en de humor er helemaal uithalen.

Blijven kijken? Ja. The Crazy Ones is grappig op een natuurlijke manier, zonder dat het overdreven of te geforceerd wordt. En dat Robin Williams de hoofdrol speelt is natuurlijk ook een mooie bijkomstigheid.