door • 22/05/2015 • RecensiesReacties staat uit voor ‘T Schaep (Schaep Ahoy): seizoen 5616

Cast Pierre Bokma, Loes Luca, Marc-Marie Huijbregts, Georgina Verbaan, Ton Kas, Jenny Arean, Laus Steenbeeke, Bianca Krijgsman en Guy Clemens
Genre Komedie/drama
Speelduur 40 minuten
Aantal afleveringen 8
Zender NPO 1 (KRO)

Plot Kootje (Pierre Bokma) neemt zijn geliefde Door (Loes Luca) en zijn Amsterdamse vrienden mee op een cruise door Nederland. Vlak voor vertrek krijgt de kapitein van het schip een hartaanval. Hij kan niet meer varen. Riek (Jenny Arean) oppert dan het idee om haar man Arie (Ton Kas) als nieuwe kapitein aan te stellen. Dit blijkt het begin van een reis vol verrassingen te zijn.

Memorabele quote Door: “Hier in het boekje staat dat Volendam is ontstaan door een beperkt aantal families.”
Arie: “Jaja, nou in de rest van Nederland noemen we dat gewoon inteelt, Door.”

Opvallend Acteur Laus Steenbeeke die de rol van Huipie vertolkt, moest na twee afleveringen de serie verlaten. Doordat de opnames van Schaep Ahoy later begonnen dan gepland, kwam Laus in tijdsnood door andere verplichtingen die hij had. In het verhaal wordt Huipie zeeziek en krijgt hij heimwee.

Hoe zit het in elkaar? Na de avonturen in eerdere delen van de reeks, waarin de Amsterdamse vriendengroep op vakantie gaat naar een camping in Nederland en een pension start in Spanje, zit het nu in Schaep Ahoy dus op een schip. Hoewel de verliefdheid van Lukas een terugkerend onderwerp is, staan toch alle afleveringen op zichzelf met een eigen verhaal. Het schip doet elke aflevering een bekende plaats in Nederland aan, die in het verhaal een rol speelt. De gebeurtenissen blijven zich daarbij op het schip afspelen. Als rode draad worden door de cast bekende Nederlandse liedjes gezongen om de emoties van de personages te verduidelijken. Dit geeft de serie een uniek tintje.

Waarom wel? Kijkers die de eerdere delen van de reeks van ‘T Schaep gevolgd hebben, kunnen hun hart weer ophalen. De bekende personages zoals het kibbelende stel Riek en Arie zijn in Schaep Ahoy weer van de partij en zorgen voor een stukje herkenbaarheid. Voor kijkers die de reeks niet hebben gevolgd, is er ook geen man over boord. De serie is makkelijk te volgen en iedereen kan er elk moment instappen. Schaep Ahoy heeft een uitstekende cast met bekende gezichten als Pierre Bokma, Loes Luca en Marc Marie Huijbregts. Laatstgenoemde is met zijn personage Lukas dichtbij zichzelf gebleven. Voor ons is het soms gewoon alsof je naar Marc Marie zelf zit te kijken. Eigenlijk is Lukas een overdreven versie van Marc Marie Huijbregts. Wij vinden hem perfect gecast voor de rol van de lichtelijk hysterische Lukas. Huijbregts’ komische talent past erg goed bij de serie. Daarnaast is er bij het decor werkelijk aan alles gedacht, van stuurwiel tot reddingsboei, zelfs de roestvlekken op de relingen van het schip. De sfeer is op deze manier aantrekkelijk neergezet waardoor wij ons als kijker ook een beetje op het schip wanen. Door de rustige camerabewegingen is het prettig om naar de serie te kijken. Tegenwoordig is snelheid een belangrijk aspect in series, maar in Schaep Ahoy gaan de scènes wat langzamer. Deze keuze bevalt ons prima.

Waarom niet? De humor is soms erg flauw. Zoals in de aflevering De Kaping waarin Lena een oude vriendin en haar vijf broers uitnodigt. Niemand op het schip heeft de namen van de broers onthouden en telkens zeggen ze het verkeerd. Dit is één of twee keer leuk, maar het blijft zich steeds herhalen en dan is het niet meer grappig. Er zijn weinig momenten waar wij hard om moeten lachen. Humor is toch wel dé belangrijkste factor in een komedie, maar helaas is Schaep Ahoy wat ons betreft hierin een beetje tekortgeschoten. Daarnaast zijn de verhaallijnen ietwat voorspelbaar waardoor het soms saai wordt om naar te kijken.

Blijven kijken? Nee. Aangezien Schaep Ahoy een afgerond einde heeft, zien wij niet echt een toegevoegde waarde van een eventueel vervolg. Wij vinden dat na het Schaep met de Vijf Pooten, het Vrije Schaep, het Spaanse Schaep en nu Schaep Ahoy de rek er een beetje uit is.

Het vijfde seizoen van ’t Schaep, Schaep Ahoy, is vanaf 19 mei verkrijgbaar op DVD en wordt uitgegeven door Just Entertainment.