door • 25/05/2013 • RecensiesReacties (0)324

Cast Missy Peregrym, Ben Bass, Gregory Smith, Charlotte Sullivan en Enuka Okuma
Genre Drama
Speelduur 40 minuten
Aantal afleveringen 13
Zender Global (Canada) ABC (Amerika)
Awards Geen

Plot  De Rookies zijn hard op weg om echte agenten te worden. Toch weten ze zich, zowel privé als op de werkvloer, in allerlei lastige situaties te brengen. Tijdens het spannende werk lopen er verschillende romantische lijntjes, die minstens zoveel energie kosten. Net als alle relaties zich in rustig vaarwater begeven, wordt 15 Division getroffen door een drama. Na deze gebeurtenis is niets meer wat het lijkt op het Canadese politiebureau.

Memorable quote Andy: “I made a mistake and it almost cost me everything. I wasn’t about to make the same mistake again.”

Opvallend De cast van Rookie Blue is getraind door echte agenten. Van hen leerden zij wat voor een lichamelijke houding een politieagent heeft en hoe ze een wapen moeten vasthouden.

Hoe zit het in elkaar? In elke aflevering word je door de makers meegenomen in de praktijk van politiebureau 15 Division in Toronto. Telkens staat een spannende gebeurtenis centraal. Deze gebeurtenissen hebben niet zelden een actueel thema als discriminatie en internetcriminaliteit. Er wordt veel aandacht besteed aan hoe de Rookies dit beleven. Welke fouten maken ze en hoe gaan ze daar mee om. Daarnaast is er  ruimte voor de onderlinge relaties en de ontwikkelingen van de verschillende personages.

Waarom wel? In het derde seizoen leer je de personages steeds beter kennen. Het is duidelijk dat de schrijvers daar veel aandacht aan hebben besteed. Ook zitten er in dit seizoen weer een aantal bloedstollend spannende scènes die goed zijn uitgedacht. Het is duidelijk dat de combinatie van een spannende werkvloer en veel romantiek en intriges werkt. De veel gemaakte vergelijking met Grey’s Anatomy vinden wij dan ook terecht en kan gezien worden als een compliment, die serie gaat immers ook al vele seizoenen mee.

Waarom niet? De vergelijking met Grey’s Anatomy heeft ook een keerzijde. De serie is op veel punten voorspelbaar en zit vol clichés. Erg realistisch is de serie ook niet, een gewone agent maakt nooit zo veel gevaarlijke situaties mee, laat staan als je net komt kijken. Het is een serie waarbij je weinig hoeft na te denken, maar de kritische kijker is waarschijnlijk na seizoen twee al afgehaakt.

Blijven kijken? De romantische verhaallijn begon een beetje voorspelbaar te worden maar na de laatste aflevering van seizoen drie zit je weer op het puntje van je stoel. Na een dik half jaar wachten hebben we weer zin in een nieuw seizoen met de agenten van 15 Division!