Credits: Dave MantelCredits: Dave Mantel

Joris van den Berg: “We denken voorzichtig na over een film over Thijs”

door • 29/01/2014 • InterviewsReacties (0)458

Thijs vond eind 2013 eindelijk liefde in de slotaflevering van De meisjes van Thijs, maar dat betekent niet per se dat de onhandige antiheld klaar is. De webserie is geselecteerd voor LA Web Fest en er wordt gepraat over een film. 

Het nieuws over de selectie voor het grootste webseriefestival ter wereld, LA Web Fest, kwam dinsdag bij bedenker en regisseur Joris van den Berg binnen. “Grappig genoeg snapte/geloofde ik eerst niet helemaal dat we geselecteerd waren. Ik hoorde het van een bevriende journalist en die las het op de Facebookpagina van het festival. Ik kon het daar in eerste instantie nergens vinden en ook op de website van het festival stond op dat moment nog niks.” Blackframe, producent van de serie, had nog geen mail gehad van het festival en dus besefte Van Den Berg pas dat het echt waar was toen hij het zelf op de site zag. “Inmiddels vind ik het dan ook vooral extreem stoer.”

Selectie voor zo’n festival is toch een soort erkenning voor de serie. Helemaal nu het gaat om een festival in een ander land. Het geeft aan dat onze afleveringen ook met ondertiteling door mensen gewaardeerd worden. Tegelijkertijd zorgt het nieuws over de selectie er wellicht voor dat mensen die de serie nog niet kenden nu alsnog geïnteresseerd raken en de serie opzoeken”, aldus de regisseur.

Van Den Berg regisseerde onlangs StartUp, de nieuwe dagelijkse soap van BNN, maar is nog niet helemaal klaar met Thijs. “We zijn tussen al ons andere werk door zeker aan het nadenken over iets nieuws of iets anders. We zijn voorzichtig aan het nadenken over een film over Thijs. Best een uitdaging om van een serie met filmpjes van 2,5 minuut een anderhalf uur durende speelfilm te maken, maar we zijn aan het brainstormen over hoe we dat zouden kunnen doen.”

De korte afleveringen deden het in ieder geval erg goed, al noemen de makers de serie zelf niet snel een unaniem belachelijk groot succes. “Er zijn make-up tutorials die meer kijkers scoren, maar qua Nederlandse fictieserie doen we het behoorlijk goed. Ik denk dat het komt doordat we vrij pretentieloze grappige korte filmpjes maken, die je als een soort videosnack tussendoor kunt kijken.”

Het heeft volgens Van Den Berg ook iets te maken met herkenbaarheid. “Iedereen heeft wel eens ongemakkelijke en genante momenten meegemaakt tijdens een date of bij het aanspreken van iemand. Al hoop ik dat maar weinig mensen de extremen van Thijs hebben moeten ervaren.. Ook kan ik het me voorstellen dat mensen het leuk vinden om iemand op z’n bek te zien gaan, misschien niet altijd letterlijk, maar Thijs is eigenlijk een hele gezellige antiheld.”

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.