Credits: SBSCredits: SBS

Celblok H: seizoen 1

door • 20/05/2014 • RecensiesReacties staat uit voor Celblok H: seizoen 1300

Cast Isa Hoes, Eva van de Wijdeven, Inge Ipenburg, Christine van Stralen, Marieke van Leeuwen, Eva Poppink, Daphne Bunskoek, Imanuelle Grives, Dimme Truerniet, Mustafa Duygulu, Jaike Belfor en Denise Aznam
Genre Drama/misdaad
Speelduur 45 minuten
Aantal afleveringen 10
Zender SBS6

Plot
Kapster Suzanne (Isa Hoes) belandt in een vrouwengevangenis, omdat ze een aanslag heeft gepleegd op haar man. In de gevangenis is sprake van een heftige machtsstrijd tussen medegedetineerden Lex (Inge Ipenburg) en Freddy (Eva van de Wijdeven). Suzanne moet kiezen bij welk team ze wil horen, maar haar keuze heeft keiharde consequenties. Niet alleen Suzanne zelf, ook haar puberdochter wordt betrokken bij haar keuze..

Memorable quote Frederica tegen directeur: ”En weet je wat jou nog het meeste bang maakt? Als jij met je man neukt denk je aan mij.”

Opvallend Celblok H is opgenomen in de onlangs gesloten gevangenis Schutterswei in Alkmaar. In de cellen van de acteurs hebben dus echte gevangenen opgesloten gezeten.

Hoe zit het in elkaar? De serie is een remake van de Australische gevangenisserie Wentworth. In de serie krijgen we een kijkje in het dagelijks leven van gedetineerden en de problemen waarmee zij te maken krijgen. Natuurlijk is Celblok H wel een beetje aangedikt. We mogen hopen dat dergelijke praktijken niet in de werkelijkheid gebeuren.

Waarom wel? Celblok H is een uitblinker wat Nederlandse series betreft. De SBS-serie heeft een leuke cast, goed acteerwerk en een interessant script. Je hoeft niet per se geïnteresseerd te zijn in het gevangenisleven om de serie boeiend te vinden. De serie is spannend en blijft boeiend door de heftige machtsstrijd tussen de gedetineerden. Je leert door serie heen de karakters van de personages goed kennen. Het leuke van de serie is dat je ook een kijkje in het leven van het gevangenispersoneel krijgt.

Waarom niet? Wij zouden meer willen weten over de misdaden die de gedetineerden hebben gepleegd. Waarom hebben ze het gedaan en wat is hun achtergrond? Dit wordt in de serie bij sommige personages wel duidelijk, maar Celblok H zou er beter op worden als we meer over de achtergrond van alle personages te weten komen. Sommige gebeurtenissen zijn in de serie helaas wat ongeloofwaardig. Tenminste, laten we hopen dat er in real life wél overal camera’s hangen en iemand niet zo makkelijk vals beschuldigd wordt.

Blijven kijken? Ja zeker. De serie is nog niet perfect, maar boeiend genoeg om te blijven kijken. En gelukkig kan dat ook, want er komt een tweede seizoen aan!